Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1840467   Acompanyar Infants i Adolescents en les Pèrdues i el Dol
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   8/1/2024 - 6/2/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   03PR Acompanyar Infants i Adolescents en les Pèrdues i el Dol
  
Inscripció   01/09/2023 - 08/01/2024
  
Cost matrícula (Euros)   90
  
Descripció i   Metodologia:   El dol és un procés natural d’adaptació després de viure una pèrdua. Les emocions que s’experimenten en el dol són naturals i tenen la seva funció.

En els contextos educatius cal tenir en compte els processos de dol per poder-los acompanyar i per facilitar la seva expressió.

És molt important que els professionals de l’educació disposem de pautes de reflexió i recursos per poder acollir i acompanyar aquests processos que vivim quotidianament i així promoure un creixement saludable.

Plantegem aquest curs, doncs, com un espai on compartir experiències, reflexions i qüestions pel que fa a l’acompanyament dels infants i adolescents que estan vivint un procés de dol per una pèrdua significativa.

És un curs perquè els professionals de l’àmbit educatiu reconeguin i adquireixin eines i recursos per acompanyar el desenvolupament integral dels infants i adolescents dins i fora de l’àmbit formal.


METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els formats següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta per la formadora, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb la formadora és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.



Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   • Reflexionar sobre el tabú de la mort i les creences pròpies.

• Conèixer els processos de dol en els adults, infants i adolescents.

• Reconèixer i adquirir recursos per gestionar les emocions en processos de pèrdua i dol.

• Prendre consciència de la importància d’acollir i acompanyar el dol en contextos educatius.

• Conèixer eines que facilitin l’acompanyament d’infants i adolescents en dol amb una intervenció adequada.

• Promoure el treball al voltant de la mort i el dol en els centres educatius.

• Conèixer alguns recursos didàctics per treballar la pedagogia de la mort i la del dol.
  
Continguts   ◘ Mòdul 1. La mort i les pèrdues.

- La mort en la història de la humanitat.
- El tabú de la mort en la societat actual.
- Més enllà de la mort física.
- El significat de la mort en diferents religions.
- Pèrdues significatives.
- La mort i les pèrdues en el context educatiu.

◘ Mòdul 2. El procés de dol.

- El procés de dol.
- Definició.
- Models i aproximacions teòriques sobre el dol.
- Característiques del dol.
- Manifestacions i símptomes en diferents àmbits de la persona en dol.
- Les emocions associades als processos de dol.
- Les emocions, útils i necessàries.
- Les emocions en el dol.
- Habilitats relacionals i d’escolta.
- El dol en infants i adolescents.
- Comprensió de la mort segons les edats.
- Manifestacions del dol en infants i adolescents.
- La vivència emocional dels infants en dol.

◘ Mòdul 3. El dol en el context educatiu.

- El dol en els centres educatius: pedagogia del dol.
- Orientacions per als centres educatius.
- La informació que donarem.
- Quan i com donar la notícia d’una mort a l’alumnat i personal del centre.
- Com acompanyar l’alumnat afectat per la mort d’un familiar.
- Com actuar davant malalties greus o terminals d’alumnes o dels seus familiars directes.
- Com acompanyar altres tipus de pèrdues significatives.
- Acompanyament emocional a infants i adolescents.
- Intervenció al centre en cas d’una mort inesperada.
- El dol col·lectiu.
- Rituals i actes de comiat.

◘ Mòdul 4. Pedagogia i didàctica de la vida i de la mort.

- Pedagogia de la vida i de la mort.
- Per què educar tenint en compte la mort?
- Enfocaments pedagògics de la didàctica de la vida, la mort i el dol.
- El tractament de les pèrdues en el currículum escolar.
- La situació actual del tractament de les pèrdues.
- Aproximacions del professorat a la mort.
- La mort, les pèrdues i el dol en els currículums.
- Pèrdues, dol i competències bàsiques.
- Les competències bàsiques.
- Proposta de continguts per treballar les pèrdues.
- Propostes per a una pedagogia de la vida i de la mort: selecció, adequació i elaboració de recursos.
  
Formador/a   Àngels Miret / Glòria Iniesta
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d’una enquesta de satisfacció que contestaen els participants en acabar el curs. Els resultats de l’enquesta s’envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat per la formadora de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec de la formadora.

2.1 Avaluació continuada

La formadora va fent un seguiment diari de la participació a les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul setmanal fa una devolució grupal de cada activitat.

◘ Activitats del mòdul 1: LA MORT I LES PÈRDUES

COMPRENDRE LA MORT. A partir d'un vídeo i un text de Daniel Gabarró, plantejarem unes preguntes per reflexionar entorn de les creences que tenim sobre la mort.
REFLEXIONS ENTORN DE LES CREENCES. A través d’una sèrie d’aforismes de diferents filòsofs antics, reflexionarem (o “filosofarem”, també) entorn del significat de la vida i de la mort.
ELISABETH KÜBLER-ROSS. Farem un repàs a les investigacions de la doctora Elisabeth Kübler-Ross sobre la percepció que tenen els infants que saben que tenen la mort a prop. També veurem la seva teoria sobre els quatre quadrants.

◘ Activitats del mòdul 2: EL PROCÉS DE DOL

EL FIL DE LA NOSTRA VIDA. Proposarem als participants que facin un treball plàstic a partir de moments de canvi i experiències vitals i que comparteixin les imatges del treball realitzat.
EL REGAL. A partir d’un curtmetratge, compartirem emocions, sentiments o paraules que relacionem amb les pèrdues, amb l’absència o amb la mort.
EL CAMÍ DE LA LUA. EL DOL EN INFANTS I ADOLESCENTS. A partir de la lectura d’un conte, compartirem les emocions pròpies del procés de dol dels infants i adolescents que han patit una pèrdua significativa.

◘ Activitats del mòdul 3: EL DOL EN EL CONTEXT EDUCATIU

L’ADULT COM A ACOMPANYANT. A partir del curtmetratge «Cuerdas», reflexionarem al voltant de la presència del docent a l’aula: com acollim?, com acompanyem? A més, relacionarem la funció docent amb la forma com hem viscut prèviament experiències educatives de dol i d’acollida i amb el paper dels infants com a acompanyants.
POSSIBLES RESPOSTES A PREGUNTES FREQÜENTS. Compartirem inquietuds i dubtes que sorgeixen de les preguntes o comentaris que solen fer els alumnes (i també els docents o els familiars) amb relació a la mort.
UN CAS PRÀCTIC. Seguint les pautes i orientacions treballades en el curs, demanarem als participants com es prepararien per a una entrevista amb els pares d'un nen que té l'avi hospitalitzat.

◘ Activitats del mòdul 4: PEDAGOGIA I DIDÀCTICA DE LA VIDA I DE LA MORT

PENSANT EN ELS ALTRES. A partir d’un fragment del reportatge «Pensant en els altres», farem un recull dels aspectes clau que hi apareixen i que haurem treballat al llarg dels quatre mòduls del curs.
A TRAVÉS D’UNA CANÇÓ. A partir d’una cançó, demanarem als participants que dissenyin una activitat educativa per a infants o joves que es correspongui amb els objectius treballats en el mòdul.
LA CULTURA DE LA MORT. Aprofundirem en la manera com es poden treballar els continguts sobre la mort a partir d’elements culturals i de patrimoni.


2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul s’ha de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs cada participant envia a la formadora una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l’aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

• Participar en les activitats d’aprenentatge, de manera activa i adequada als objectius de cada mòdul.

• Superar els quatre qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).

La formadora és la responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És la mateixa formadora qui dóna el curs per superat o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Docents d’Infantil, docents de Primària, docents de Secundària, psicopedagogs, psicòlegs, i altres professionals de l’àmbit educatiu.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).